Kezdőlap A lelkiatya válaszol Fogamzásgátlás szentségi házasságban?

Fogamzásgátlás szentségi házasságban?

Két magzat beszélget

Kedves Lelkiatya! Tudom, már sokszor előkerült a fogamzásgátlás témája, de a konkrét kérdésemre még nem kaptam választ – gondolom, nem is egyszerű adni. A katolikus szentségi házasságon belüli szexualitás során ha az ember éppen nem szeretne gyermeket, de nem is akarja a terméketlen időszakra időzíteni a házaséletet (hiszen logikus módon a termékeny időszakban kívánja igazán egy nő a férjét), akkor alkalmazhat-e megszakításos közösülést? Hiszen így mesterséges eszközöket nem vetnek be. Illetve ha a férj úgy dönt, hogy óvszert akar húzni (azért, hogy a nő IS határtalan örömét lelje), akkor azt meg kell-e gyónnia, áldozhat-e?

Kedves Levélíró! Nagyon örülök annak, hogy a férjével nagy szeretetben élnek, nem elhidegülve, és hogy keresi az élete minden területén Isten akaratát, a helyes utat.

A szexualitás Isten nagy ajándéka. Ő teremtette ilyennek az embert, hogy a férfi és a nő egyesülése örömteli legyen, és ebből fakadjon az új emberi élet is. A Bibliában az Énekek Éneke könyve szinte elejétől végéig a testi szerelem ünneplése, megéneklése.

A feltett kérdéseire nehéz rövid válaszokat adni,

mindegyik válasz bőséges kifejtést igényelne. A házasságban nagyon nagy érték a férj és a feleség szerelmének testi megélése. Fontos ezt az értéket őrizni, megélni, ápolni. Fontos felelősen, a hit fényében, a nagylelkűség lelkületével döntést hozni arról, hogy hány gyermeket vállal egy házaspár. Javaslom Önöknek, hogy időről időre beszéljenek egymással erről, tegyék fel maguknak a kérdést, hogy nem volna-e Istennek tetsző, ha újra megnyitnák a házasságukat a gyermekáldás felé.

Ha felelősen, tiszta lelkiismerettel úgy döntenek, hogy egyelőre nem tudnak több gyermeket vállalni (pl. a nagyon nagy fáradtság, megterhelés miatt), akkor felmerül a nehéz kérdés, hogyan lehet ezt a döntést a testi kapcsolat megőrzésének szintén fontos értékével összeegyeztetni. A legideálisabb megoldás a természetes módszer alkalmazása, vagyis a terméketlen időszakok kihasználása a testi egyesülésre. Ennek a módszernek semmilyen erkölcsi és orvosi jellegű hátránya nincs. A mézes hetek és az udvarlási időszakok váltakozása egy jó ritmust, elevenséget is ad a pár kapcsolatának.

Vannak olyan nők, akiknek jelentős problémát jelent az, hogy a terméketlen időszakokban kisebb a vágy a testi eggyé válásra. Van olyan feleség is, akinek annyira változékony és bizonytalan a havi ciklusa, hogy nem tudnak ezzel a módszerrel élni (bár ez igen ritka, ha nemcsak a havi vérzéseket, hanem a többi testi tünetet is megtanulja a feleség értelmezni). Ilyen esetekben a pár választhat olyan megoldást amely negatívumot is hordoz, de ezt egy nagyobb jó (a kapcsolat elevenségének megtartása, megélése, építése) érdekében teszik. Ilyen például az óvszer használata. Ez a választás negatívumot is behoz a testi eggyé válásba, hiszen kissé mesterségessé teszi, illetve mesterséges falat épít fel az egyesülés és a termékenység között. Ha azonban nem látnak más megoldást, ez a negatívum elfogadható.

Fogamzásgátlás