Kezdőlap Egyéb Határokon átívelő dallamok

Határokon átívelő dallamok

2016 óta évről évre pályázni lehet a Szikra-díjra, mellyel a keresztény könnyűzenei élet alkotó tagjait, együtteseit, szerzőit díjazzák. A hat kategóriában meghirdetett pályázat mellett életműdíjat is kiosztanak, melyet idén Bolyki Eszter zongoratanár, a biatorbágyi Művészeti Iskola alapítója és nyugalmazott igazgatója, zeneterapeuta, valamint Szilas Imre orgonaművész, zeneszerző, az első magyar beat-mise megalkotója kapta. A Szikra-díj történetéről kérdeztem Bolyki György zenész-producert.

„A Szikra-díj ötleteKeleti Gábor kezdeményezése volt 2010-ben. Felmerült, hogy milyen jó lenne, ha felmutatnánk a keresztény könnyűzene értékeit és bemutatnánk ezek alkotóit. 2016-ban éreztük úgy, hogy van fejlődés ezen a téren, és ezzel szakmailag lehet foglalkozni” – mondta Bolyki György.

A pályázatot hat kategóriában hirdetik meg: legjobb dal, legjobb dicsőítő dal, legjobb dalszöveg, legjobb videóklip, legjobb zenei produkció, legjobb élőben előadott produkció. A Szikra-díj szakmai zsűrije nézi a szöveg igényességét, milyen jó az élő produkció; az együttes, mint csapat, hogy működik együtt; a dalnál a dallam és szöveg hogy építi és sokszorozza meg egymás hatását. Milyen mély a dicsőítő dal liturgiában megélt szerepe. A zsűritagok neves szakemberek.

Minden évben kiosztanak egy közönségdíjat és a zsűri emellett odaítél életműdíjat is annak, aki szerintük nagyban hozzájárult ahhoz, hogy ma a könnyűzenei élet ilyen színvonalon létezhessen. 2021-ben ketten is megkapták ezt az elismerést.

Bolyki Eszter elmondta, hogy gyerekkora óta foglalkozik zenével. A 60-as évek végén Túrmezei Erzsébet versesköteteiből vettek ki mély mondanivalójú szövegeket, melyeket megzenésített.

„Később kapcsolatba kerültünk emberekkel, akik felvételeket kértek tőlünk, hogy rádiós evangéliumi üzenetek közben zenei betétek is elhangozzanak a fiatalok nyelvén. Egy hárommanuálos orgonát darabokban hoztak be hozzánk titokban külföldről. Magnót, mikrofonokat is kaptunk kölcsön a felvételek idejére. Saját gitáron, dobon és mandolinon kísértük még az énekeket. A falu végén lévő házunk pincéjét stúdiónak rendeztük be, itt készültek a felvételek még szalagos magnóra éjjelente. Teljes inkognitóban kellett mindent csinálni, mert bárki bajba kerülhetett volna. Németországban gyűjtötték össze a felvételeket, ott megvágták, majd Monte Carlóba küldték és onnan sugározták – olyan hullámhosszon, amit nem nagyon tudtak zavarni a hatóságok – a világ magyarajkú hallgatóságának” – mesélte Eszter a regénybe illő történetet.

Mindez a 70-es évek elején történt, már öt kicsi gyerekkel, akiket a felvételek idejére barátaik vállaltak el egy napra, hiszen a gyerekek sem tudhattak erről, nehogy elmeséljék az iskolában. Azóta Eszter négy fia szintén zenész lett, akik az ismert Bolyki Brothers együttes tagjai.

Szilas Imre ötévesen kezdett zongorázni, hatévesen hegedülni. A zuglói Hunyadi János Zenei Általános Iskolába járt, majd a Bartók Béla Konzervatóriumban folytatta tanulmányait zeneszerzés szakon. Elvégezte a Budapesti Nyári Kántorképzőt, ahol Gergely Ferenc tanította orgonálni. A 60-as évek végén a nyugatról, főleg Amerikából a Szabad Európa Rádión keresztül beszivárgott beat stílust hallgatva 16 évesen úgy érezte, ezt az új stílust meg lehetne szólaltatni templomban is. Így született meg 1967-ben a Húsvéti Beat-mise, majd 1968-ban a Karácsonyi Beat-mise. Ezekben az években zenésítette meg az Üdvözlégy Máriát, melyet ma már Kárpát-medence szerte énekel fiatal és lélekben fiatal egyaránt, sokszor úgy, hogy nem is tudják, ki a dal szerzője.

Az alkotások Abonyban, majd a Mátyás-templomban, szentmise keretében szólaltak meg több ízben Tardy László karnagy vezénylete alatt. Az akkor újdonságnak számító zene ezreket vonzott a várba, ahol a templom megtelt fiatalokkal. A hatóságok nem nézték jó szemmel a templomba tömegesen áramló fiatalokat, ezért a szerzőnek rendőri fenyegetés miatt 1972-ben el kellett hagynia az országot. Az USA-ban telepedett le, ahol folytatta zenei tanulmányait, orgonaművész és zeneszerző lett, valamint egyházzenéből doktorált. 1976 óta Los Angelesben él, ahol a Pasadenai Westminster presbiteriánus templom orgonistája és zeneigazgatója. Évekig tanított a pasadenai egyetemen. Rendszeresen ír kórusműveket, orgonadarabokat.

Az első beat-mise bemutatásának 30. évfordulójára, Széll Vince barátja inspirálására komponálta a latin nyelvű Abonyi-misét, mely nyugodtan mondhatjuk, egyedülálló a világon.

Bolyki György elmondta még, hogy a Szikra-díjasok a Szikra-akadémia keretein belül működhetnek tovább. Az akadémia hozzásegíti őket ahhoz, hogy tudjanak fejlődni. Egyenként foglalkoznak velük, felmérik, miben erős, vagy miben szorul segítségre valaki. Támogatják őket, hogy alkotásaik a legjobb minőségben tudjanak megjelenni.

Gratulálunk a díjazottaknak és további sikeres énekléseket kívánunk Isten dicsőségére.

Rózsásné Kubányi Andrea