Ha a lányok, nők és asszonyok valóban átéreznék, hogy ők olyanok, mint a mezei liliomok (Mt 6,28), bizonyára kevesebbszer hangozna fel a „nincs egy rongyom sem”, és a plázákban sem taposnák egymást leárazások idején. Ha a férfiak megértenék, hogy nem egy menő autó, egy napszemüveg, egy méregdrága öltöny határozza meg a személyiségüket, hogy sem a bizonyíték, sem az ígéret nem a drogériákban szerezhető be, megspórolhatnának maguknak pár (ördögi) kört. Ha el mernénk hinni, hogy nem itt a földön kell kincseket gyűjtenünk (Mt 6,19), nem halmoznánk fel kényszeresen mindenféle tárgyat, és nem csak fizikai értelemben volna nagyobb mozgásterünk. Milyen a tudatos keresztény vásárló? – Ezt a témát járja körbe a Kötőszó tanulságos blogbejegyzése.
Tudatos keresztény vásárló: Merj nemet mondani – a feleslegesre
Jézustól távol állt az önreklám és sosem várt visszaigazolást. Mindig valamiféle letisztultság jellemezte minden tettét és szavát. Mai társadalmunknak talán ezt a minimalizmust kellene újra felfedeznie.
A minimalista életfelfogás a fogyasztói gondolkodás ellenében kínál alternatívát. Egy irányelv, amelyet összefoglalhatunk a sokat ismételt „a kevesebb több” mottóval is. De akár a bölcs nemet mondás elvének is nevezhetnénk. A „minimalisták” vallják, hogy a felhalmozott tárgyainknak csupán a töredékére van szükség. A felesleggel pedig lehet mit kezdeni, például rászorulókon segíteni, mindenféle különösebb erőfeszítés nélkül.
A pazarlásról bővebben tekintsék meg vonatkozó Keresztkérdés epizódunkat.
Komfortzónánkat az óriási tárgy- és áruözön igenis negatívan befolyásolja. A kínálat túlingerel és újra meg újra fogyasztásra erőszakol. Ha nem vagyunk elég tudatosak, bedarál a rendszer. Hazaérve a vásárlásból meglepődve tapasztalhatjuk, hogy néhány áru csak úgy magától beugrált a kosarunkba.
Tudatos keresztény vásárló: Merj igent mondani – a lényegre
Johann Baptist Metz neves német katolikus teológus sajátos felszabadításteológiát hirdetett, amelyben hangsúlyozta, hogy a nyugat-európai embernek elsősorban a mértéktelen jólététől kell megtanulnia megszabadulni. A fogyasztói magatartás gyakran fogyasztói cikké degradálja az embert magát is. Kívánságaink be nem teljesítése, azonnali ki nem elégítése az a magatartás, amely ma Krisztusra tud mutatni. Ez nem valamiféle aszkézis, csupán a kényelemfaktorból való kilépés üdvös voltát hangsúlyozzuk.
Evolúció helyett revolúcióra van szükség, arra, hogy hagyjuk kicsit el megszokásainkat és térjünk le erről a mostani, lelki életünket is felemésztő fogyasztói útról.
A teljes cikk Kötőszó blogon olvasható.