Segédkeztem egy plébánián, ahol bérmálás után a papok ebédeltek. Én azt hittem, hogy komoly, megfontolt, áhítatos férfiak. Ehelyett nagyokat nevettek, féktelenül vidámak voltak, sőt ugratták egymást. Nem ilyennek képzeltem őket. Nekik kellene megkomolyodni, vagy én gondolkodtam eddig rosszul?
Nem tudom elképzelni, hogyan és miért terjedt el az a nézet, hogy a papoknak, sőt minden, mélyen vallásos embernek komolyan, csendesen kell viselkedni, nem szabad nevetni és mókázni. A búskomorság, a lesütött szem illik hozzánk.
Pontosan az ellenkezőjét tudom. A Úr Jézus tanítása Evangélium, azaz örömhír. Programbeszédének eleje a nyolc boldogság. Olvastam könyvet Jézus humoráról, amit csak észre kell venni a sorok között. A szentek is rendkívül vidámak voltak, annyira, hogy szállóigévé lett: szomorú egy szent a szomorú szent.
Vigyázzunk! Ez a jó kedély, ez a vidámság nem egyenlő a sületlen tréfálkozással, sem az ízléstelen röhögéssel. Ez valami egészen más.
A vallásos emberek öröme egészen mélyről fakad, mint a jó forrás. A lélek legmélyén ott van a hit: jó az Isten. Vezet, segít, minden javamra szolgál, vár rám a mennyország. Ez még kevés, párosulnia kell vele a kegyelmi állapotnak. Akit nyugtalanít a bűn, a szenvedély, lelkének, életének rendezetlensége, nem lehet nyugodt. Ebben a lelki magatartásban benne van a szeretet: nincs bosszú, gyűlölet, irigység, hanem csupa jóindulat, megértés mindenki iránt. A lelkeknek ez a mélysége a fontos, nem az élet külső körülményei. Aki nagyon komolyan veszi Istent, az aligha tud túlzottan komolyan venni bármi mást.
Egy börtöncellában is lehet valaki boldog. Halász Piusz ciszterci atya írja: „Két és fél hónapot töltöttem magánzárkában, halálos csendben. Az egyik kihallgatás végén a vizsgálótisztem gúnyosan így szólt: én most megyek és élem világomat, te pedig visszamész és rohadsz a zárkádban. Csendesen mosolyogtam. Ő most visszamegy a szürke kis világba, én pedig a szeretet világába”. Az atya ott életének leghosszabb és legszebb vakációját töltötte. Ott is boldog volt. A forrás mélyen van.
Ha pedig kellemetlenség éri az embert, végül azon is lehet nevetni. Mindennek van egy fonák oldala. Kis Szent Terézt a mosókonyhában akarattal lefröcskölték piszkos vízzel társai. Más, akiben nincs humor, ilyenkor bosszankodik, de ő, amint írja, élvezni kezdte az aspersiónak ezt a nemét. Arra gondolt, amikor a pap a szentmise elején szenteltvízzel meghinti a népet. Elhatározta, hogy gyakran visszamegy oda, ahol ennyi kincset kap.
Nem szabad semmit sem komolyan venni. A legnagyobb veszekedést egy kis tréfálkozással úgy meg lehetne előzni, hogy veszedelem helyett jókedv, barátság lenne. A családi élet is pokol, ha túlságosan komolykodnak, ha nem tudnak nevetni, derülni. De én mondom, hogy az a legjobb érzés, ha az embert kinevetik, azaz sikerül könnyesre kacagtatni, aki előbb még szomorú, fáradt volt. Akkor voltam a legboldogabb, amikor Szentkútról jövet egy cukrászdánál a busszal megálltunk fagylaltozni. Fiatalok is voltak köztünk. Rávettek, hogy fogyasszak el egy Rákóczi túróst. Első alkalommal véletlenül lett tőle az orrom krémes. Észrevették, derültek rajta. Azután már akarattal úgy ettem a süteményt, hogy minél jobban összekenjem az arcomat. Sikerült úgy tennem, mintha én nem tudnék semmiről. Csak néztek engem és dőltek a jókedvtől. Azután szereztek nedves kendőt, mert másként nem jött le arcomról a cukros hab. Nem paposan viselkedtem, amikor bohócot csináltam magamból? Tessék eldönteni. Akkor vagyunk biztonságban, ha vidulunk, akkor teszünk jót, ha mást felderítünk.